Kas ir kodėl reikia sociologijos Rusijoje

Kas ir kodėl reikia sociologijos Rusijoje

Interviu su Andreju Aleksejevu
"Trejybės pasirinkimas" № 16 (185), 2015 m. Rugpjūčio 11 d

Šis Trv-Science numeris yra skirtas Rusijos sociologijos problemoms. Kreipdamiesi dalintis savo situacijos vizija mes kreipėmės į vieną iš tų, kurie atgaivino rusų sociologiją, nepriklausomą tyrėją, portalo Kogita.ru redaktorių ir konsultanto "Memorial" mokslinį informacijos centrą (Sankt Peterburgą) Andrejus Nikolajevičius Aleksejevas. Kalbėjo Natalija Demina.

Andrejus Aleksejevas

– Kokia, jūsų manymu, Rusijos sociologijos būklė? Ar išgyvenę nepriklausomi sociologiniai centrai? Ar galima išlaikyti sociologijos nepriklausomybę šiuolaikinėje Rusijoje?

– Šiuolaikinės Rusijos sociologijos būklė iš esmės skiriasi nuo bendros situacijos Rusijos mokslo srityje. Per pastarąjį dešimtmetį ši padėtis sparčiai blogėjo. Pakanka prisiminti pagarsėjusią "reformą" Rusijos mokslų akademijos. Aš turiu galvoje mokslo būklę kaip socialinę instituciją, o ne kaip idėjų rinkinį ir žmonių bendruomenę, kur gali būti pasiekimų ir įžvalgų.

Visų pirma mokslinė veikla socialinių mokslų srityje tampa vis labiau imitacinė.Be to, didėja priklausomybė nuo socialinio valdymo įstaigų, auga socialinių mokslų ideologija. Negaliu sakyti, kad net taikomoji gamta, jau nekalbant apie fundamentinį mokslą, yra didelė paklausa – bent jau jėga, net visuomenėje. Išimtis, ko gero, yra politinė, ypač rinkimų sociologija, nors ji taip pat naudojama daugiau propagandai nei ekspertų tikslais.

Galite nurodyti dvi santykinai autonomines tendencijas. Viena iš jų yra vis didesnė orientacija į tolesnę pažangą pasaulio sociologijos, kartais su nepriklausomybės praradimu ir atsiskyrimu nuo mūsų visuomenės realijų. Kita tendencija yra biurokratijos, ypač akademinės ir universitetinės, augimas. (Vertina tik oficialius "mokslinės veiklos rezultatų rodiklius").

Ne pelno siekiančios mokslo organizacijos susiduria su vis sudėtingesne situacija. Tyrimo "užsieniečių" atvejai padidėjo, jei jie naudojasi užsienio lėšų parama. Tuo tarpu tai yra valstybės vidaus ir pusiau valstybinių fondų parama, kuri kupina priklausomybės nuo kliento "norų"iki pilno servility.

Tai taikytina ne tik sociologijai, bet ir daugumai sociologijos bei ryškių apraiškų.

– Ką, jūsų nuomone, yra aktuali sociologijos problema Rusijoje? Kaip panašios šios problemos tiems, kurie susiduria TSRS?

– Galbūt šiandien aktuali problema yra masinės sąmonės būklė, kurią turime pripažinti, nėra be polinkio į agresyvumą, ksenofobiją, pseudo-patriotizmą, imperializmą, tam tikrą mesianizmą, ypatingo Rusijos būdo prasme, skirtą ginti "tradicines" Rusijos pasaulio vertybes ir t Ši tendencija intensyviai išnaudojama ir hipertrofuojama valstybės ir oficialiosios žiniasklaidos, tiksliau, masinės propagandos, ypač federalinės televizijos kanalų su jų multimilijoną auditoriją. ,

Visuomenė yra neapsaugota nuo šių "masinio dvasinio sunaikinimo" priemonių slėgio ir / ar šilumos. Viso "visuomenės" sąmonės "apšvitinimas" vyksta gerai žinomų "ištvermų" dvasioje, nuo Zamjatino "Mes" iki "Strugatskių gyvenamosios salos".

Socialinės-psichologinės šio kvailumo (atitinkamai "kvailumo") mechanizmų tyrimas visuomenėje apskritaiiš vienos pusės, ir atsparumo šiems destruktyviems procesams galimybės ir perspektyvos, kita vertus, šiandien yra beveik pagrindinė socialinių mokslų užduotis. Tačiau nacionalinė sociologija ignoruoja šį konkretų uždavinių rinkinį. Pastarasis, kaip yra, yra pastatytas į ideologinės įtakos sistemą, išlaikant savo autonomiją tik žodžiais.

Mūsų nuomone, kitas svarbus mūsų sociologijos uždavinys yra dabartinės socialinės struktūros tyrimas, ypač jo kartų "gabalai". Tai beveik terra incognita šiuolaikiniai vidaus socialiniai tyrimai. Laimei šiandien plačiai paplitę empiriniai socialinės nelygybės didinimo procesų tyrimai, kurie yra toli į priekį net trečiojo pasaulio.

Galiausiai, viena iš aktualiausių sociologijos problemų, mes turime atskirų ir socialinių institucijų sąveiką (kartais dramatišką) nuo darželio iki pensijų fondo, ypač į valdžios institucijas, nesvarbu, ar tai politiniai, ekonominiai, teisėsaugos ir kt.

Negalima sakyti, kad šios ir kitos svarbiausios socialinių mokslų problemos nebuvo kilusios ir nebuvo sukurtos sovietmečiu.Tada tiesos grūdeliai apie socialines realijas buvo pabrėžti per cenzūros filtrą, ideologinių burtų ir marksistinės-leninizmo mokytojų malonumus. Šiandien sociologas yra labiau laisvas ideologiškai, bet labiau ekonomiškai priklausomas.

Iš svarbiausių dalykų norėčiau atkreipti dėmesį į dabartinį poreikį studijuoti socialinius pokyčius, kurie, deja, pereina nuo laipsniško iki atvirkštinio, sugrįžta visuomenė į "išsivysčiusio socializmo" ir net stalinizmo laikotarpį.

– 2014 m. Kovo mėn. Kryme buvo atliktas tyrimas, kurio mokslininkai iš POF ir VTsIOM vadino "mega-poll" ir labai didžiuojasi tuo, kaip sumaniai jis buvo atliktas. Dmitrijus Rogozinas šiltai palaikė šį apklausą, interviu, kurį mes skelbiame lygiagrečiai. Bet tada Kryme buvo žinomi įvykiai, kurie ir toliau vystosi spirale. Jūsų požiūris į mega-klausimą?

– Turėjau ne kartą išreikšti savo požiūrį į jį, ypač detaliai straipsnyje "Žvaigždžių valanda ar Rusijos pokalbių sociologijos gėda?", Paskelbta svetainėje Kogita.ru [1], taip pat interneto svetainėje "Sankt Peterburgo sociologų asociacija" ]

Ši apklausa, precedento neturintis masto (apie 50 tūkstrespondentai) yra tipiškas pavyzdys, kaip energetikos institucijos naudoja polsterio sociologus savo reikmėms ir kaip noriai vadovaujančios tyrimo įmonės kumštines dėl šio "masalo". Mano nuomone, minėtas "sociologinis įvykis" yra žemesnis už bet kokią profesinę kritiką, nors ją atliko kvalifikuotas ir galbūt net sąmoningas atlikėjas. Kai kurie VTsIOM ir FOM pareigūnai, atrodo, didžiuojasi tuo, kad gavę užsakymą iš Kremliaus (per tarpinį fondą) prieš tris dienas iki gerai žinomos pirmojo valstybės pareigūno "krymo kalbos" jie sugebėjo susitikti su šiomis trimis dienomis:
a) parengti metodinį įrankį
b) apskaičiuoti kompetentingą imtį,
c) sutinku su daugybe skambučių centrų, kurie mobilizuoja šimtus interviuotojų,
d) pokalbis telefonu, kaip jau minėta, su 50 tūkst. piliečių įvairiuose Rusijos regionuose,
d) statistiniu būdu apdoroti surinktą informaciją,
f) sakramentalio skaičiaus pritvirtinimas prie prezidento stalo – 91% rusų palaiko Krymo atsiskyrimą iš Ukrainos Rusijos naudai.

Šie ir kiti šio tyrimo duomenys buvo įtraukti į 2014 m. Kovo 18 d. Putino istorinę kalbą kaip sociologinį pagrindimą (sustiprinimą)iki to laiko jau įvykusio "Krymo aneksijos" ar "istorinio teisingumo atkūrimo" (kaip jūs jį norėtumėte pavadinti).

Dėkojame Dmitrij Rogozinui prieš metus jis paskelbė VTsIOM "Visuomenės nuomonės stebėjimas" (2014 m., Nr. 2) straipsnį "Kaip teisingai yra telefono tyrimas apie Krymą: a posteriori matavimo klaidų analizė" [3], išsamiai susipažinti su įrankių rinkiniu (vadovas pokalbis telefonu) ir apklausos aplinkybes, o apklausos dalyvių apklausos trūkumai apklausti respondentus.

Kaip buvo "mega-klausimas" Kryme

Jūs galite suprasti, kaip apklausa buvo atlikta Kryme iš kelių stenogramų – realių pavyzdžių komunikacijos tarp sociologų FOM ir VTsIOM su rusais apie Krymą (originalas ir šių pokalbių analizė, žr. [1], [3]).

Moteris, 64 m., Vidurinis specialusis ugdymas, Soldatskaya kaimas, Kabardino-Balkarijos Respublika:

0:00 Ir: (telefono skambutis).
0:07 R: Taip?
0:08 Ir: Sveiki. Mano vardas yra Elena. Aš atstovauju Viešosios nuomonės fondui. Atliekame apklausą apie Krymo situaciją. Ar galėsite dalyvauti? Atsakykite į keletą klausimų. Tai užtruks tik vieną minutę.
0:21 R: (tyla.)
0:26 Ir: Ar sutinki?
0:27 R: Na, aš sutinku.
0:28 Ir: Ar gyvenate Kabardino-Balkarijos respublikoje?
0:30 R: Taip.
0:32 Ir: Ar manote, kad Rusija turėtų ar neturėtų ginti rusų ir kitų tautybių atstovų, gyvenančių Kryme, interesus?
0:38 R: taip manau.
0:41 Ir: net jei tai apsunkins santykius su kitomis šalimis?
0:44 R: neduok Dieve.
0:45 Ir: Tai yra ne?
0:46 R: neduok Dieve. Neužmiršk manęs Ne Noriu gerų santykių su visomis šalimis, įskaitant …
0:55 Ir: Ne, jei Rusija sugebės apsaugoti rusus Kryme ir kitų tautybių atstovai, ty Krymo gyventojai, o santykiai su kitomis šalimis tampa sudėtingesni, ar Rusija turėtų ir toliau apsaugoti Krymo interesus, ar ne?
1:07 R: (Pauzė.) Gerai, Viešpatie, kaip sunku. Kaip mes negalime jų apsaugoti, jei jie yra mūsų žmonės?
1:16 Ir: "Aš supratau tave, tai yra, mes tai pasakysime, taip. Ar sutinkate ar nesutinkate su nuomone, kad Krymas yra Rusija?
1:21 R: Taip, tai yra Rusija.
1:24 Ir: Ar sutinkate ar nesutinkate su Krymo aneksija kaip Rusijos Federacijos tema?
1:30 R: Reikalingas.

Moteris, 51 metai, vidurinis techninis išsilavinimas, Abakanas, Respublika Khakassia:

0:00 Ir: (telefono skambutis).
0:12 R: Sveiki.
0:13 Ir: Sveiki.
0:14 R: Sveiki.
0:15 Ir: Mano vardas Anna, atstovauju Viešosios nuomonės fondui.Mes prašome jus dalyvauti trumpoje apklausoje, kuri ims tik minutę, apie Krymą.
0:24 R: (Atrodo.) Klausk.
0:28 Ir: Ar gyvenate Chakosijos Respublikoje?
0:31 R: Taip.
0:32 Ir: Ar dabar ar Rusija neturėtų ginti rusų ir kitų tautybių atstovų, gyvenančių Kryme, interesus dabar?
0:37 R: (Pauzė.) Manau, kad taip.
0:40 Klausimas: net jei tai apsunkins santykius su kitomis šalimis?
0:46 R: (Pauzė.) Taip.
0:47 Ir: Ar sutinkate ar nesutinkate su nuomone, kad Krymas yra Rusija?
0:49 R: (atrodo, pristabdoma) Sutinku, labiausiai tikėtina.
0:54 Ir: Ar sutinkate ar nesutinkate su Krymo įstojimu į mūsų šalį kaip federacijos tema?
0:59 R: Taip.

Vyras, 40 metų vidurinis išsilavinimas, Vladimiro krašto kaimas:

0:00 Ir: (telefono skambutis).
0:10 R: Taip.
0:11 Ir: Sveiki, sveika.
0:12 R: Sveiki.
0:13 Ir: Jūs nerimaujatės dėl Visuomenės nuomonės fondo. Mes atliekame apklausą Krymo klausimu. Ar galite duoti man pusę minutės?
0:19 R: Taip, prašau.
0:20 Ir: pasakyk man, ar tu gyveni Vladimiro regione?
0:24 R: Taip.
0:25 Ir: Ar manote, kad Rusija turėtų apsaugoti rusus, kitų tautybių atstovus, gyvenančius Kryme?
0:31 R: (Pauzė, 4 sek.) Taip, turėčiau. Taip.
0:37 Ir: net jei tai apsunkins santykius su kitomis šalimis?
0:40 R: (Pauzė.) Taip, žinoma, turime padėti visiems. Ši nuomonė yra mano. Aš sutinku.
0:48 Ir: Ar sutinkate su nuomone, kad Krymas yra Rusija?
0:49 R: Krymas? Крым, Крым, Крым. (Apsimesti.) Ne, tai ne Rusija.
0:54 J: Ar jūs nesutinkate su Krymo aneksija mūsų šaliai kaip Rusijos Federacijos tema?
0:59 R: (Pauzė, 4 sek.) Ne.
1:04 Ir: nesutikti, taip?
1:06 R: Nesutikti, žinoma.

Moteris, 32 m., Aukštasis mokslas, Vologdos krašto kaimas:

0:00 Ir: (telefono skambutis).
0:18 R: Sveiki.
0:19 Ir: Sveiki, sveika.
0:20 R: Sveiki.
0:21 Aš: as interviu su Viešosios nuomonės fondu. Mes prašome jus dalyvauti skubioje apklausoje. Atsakyk į keletą klausimų apie situaciją aplink Krymą. Ar sutinki?
0:31 R: Taip, taip.
0:32 Ir: Ar gyvenate Vologdos regione?
0:36 R: Taip.
0:37 Ir: Taip. Bet ar Rusija neturėtų saugoti Rusijos ir kitų tautybių atstovų, gyvenančių Kryme, interesus?
0:44 R: Manau, kad … reikia.
0:46 Ir: Taip. Tačiau Rusija turėtų ar neturėtų saugoti Rusijos ir kitų Krymo gyventojų atstovų interesų, net jei tai apsunkins santykius su kitomis šalimis?
0:53 R: Manau, tai turėtų.
0:55 Ir: Taip. Ar sutinkate ar nesutinkate su nuomone, kad Krymas yra Rusija?
1:00 R: aš neturiu.
1:02 Ir: Taip. Pasakyk man, prašau, ar sutinkate ar nesutinkate su Krymo įstojimu į mūsų šalį kaip Rusijos Federacijos tema?
1:10 R: (Atrodo.) Na, jei tai yra Krymo žmonių valia, tai galbūt taip.
1:13 Ir: Yra atsakymo variantų "taip, aš sutinku", "ne, aš nesutinku."
1:17 R: (Verkia, pristabdyk.) Na, taip, sutinku.
1:21 Ir: ar tik taip, galų gale, taip?
1:23 R: Taip.

Rogozino straipsnis buvo metodologinis, panaši kritiškas ir iš esmės atleistas dėl šio "sociologinio veiksmo". Pateikta netinkamai ir teisingai atliktų telefono pokalbių garso įrašų pavyzdžių autoriaus požiūriu. Tačiau iš visų šių pavyzdžių visiškai aišku, kad klausimų pobūdis, jų seka, jau nekalbant apie interviuotojų tęstinumą, yra "įtikinantis" į teigiamą atsakymą.

Nereikėtų galvoti, kad apklausos dalyviai ir (arba) apklausos organizatoriai "sukūrė" šiuos rezultatus. Respondentai iš tiesų atsakė "taip, kaip turėtų", tai "šiek tiek" pakėlė tik klausimų turinį ir apklausos padėtį. Dėl to yra duomenų, kurie visiškai atitinka kliento interesus.

Žinoma, dauguma rusų susitarė dėl "ypatingos operacijos" dėl Krymo aneksijos.Be to, tai buvo šio užsienio politikos žingsnis, kuris suteikė galingą impulsą patriotinių jausmų ir precedento (nuo Rusijos ir Gruzijos 2008 m. Karo) kilimo "nacionalinio lyderio" reitingui kilti. Tačiau nei dabar, nei dabar, ši dauguma tikrai nėra tokia didžioji ir absoliuti.

Beje, šiuolaikinis "transcendentinis" valstybės vadovo įvertinimas turi tą pačią artefakto prigimtį. Viešoji parama 86 proc. (Ir dabar beveik 90 proc.) Yra ne daugiau kaip teigiamų atsakymų į klausimą suma: "Ar apskritai pritariate ar nepritariate Vladimiro Putino veiklai kaip Rusijos Federacijos prezidentui?" (Levada centro formuluotė). Kritinės autoritarinės visuomenės sąlygomis, dreifuojant totalitarizmui, masinis atsakas negalėjo būti kitaip.

Sociologija ir laisvė

Iskander Yasaveev
Dr. soc. Mokslas, pilietinis aktyvistas (Kazanė)

Iskander Yasaveev

Atsakymas į klausimą "Kodėl dabar reikia sociologijos Rusijoje?", Kuris, mano nuomone, man davė TrV-Science redaktoriams, nepriklauso nuo konkretaus laiko. Dabar, kaip ir praeityje, sociologija būtina suprasti žmonių veiksmus, taip pat išsiaiškinti labai svarbius klausimus apie žmonių laisvę, pasirinkimą ir atsakomybę už jų veiksmus ir neveikimą.

Leiskite pamėginti iliustruoti sociologinio požiūrio svarbą pavyzdžiu. 2012 m. Kovą Sergejus Nazarovas iš Dalenijos policijos departamento buvo nuvežtas į Kazanėje esančią ligoninę. Jis buvo diagnozuotas tiesiosios žarnos ir kitų vidinių organų sužeidimų. Prieš operaciją jis sakė gydytojams, kad jis buvo sumuštas ir išprievartautas policijoje šampano buteliu. Po operacijos Sergejus Nazarovas nukrito į komą ir mirė. Pasak tyrimo, policininkai kankino sulaikytą asmenį, siekdami pripažinti mobiliojo telefono vagystę. Bandomojo tyrimo metu 8 Dalijos policijos departamento darbuotojai buvo pripažinti kaltais ir nubausti laisvės atėmimu nuo 2 iki 14 metų.

Visi, kurie sužinojo apie incidentą, turėjo klausimą: kaip tai įmanoma? Kodėl policininkai atliko kraštutinius sadistinius veiksmus? Laba prasme dažnai prisidedama prie žmogaus elgesio priežasčių ir veiksnių individualizavimo. Tai nėra neįprasta, kad mes galime paaiškinti kitų žmonių veiksmus pagal jų asmeninius bruožus. Kita vertus, sociologija primygtinai reikalauja, kad būtų atsižvelgta į atskirų kitų veiksnių – situacinių, organizacinių ir sisteminių – individualius bruožus.

Pagrindiniai sociologinio klausimas šiuo atveju yra tai, kad bet koks sisteminis bruožai Rusijos ir Tatarstano policija tapo įmanoma, kas nutiko. Iš išorės ir vidaus kontrolės, valdymo slėgio trūkumas teikti aptikimo, reikia įrodyti laimėti ataskaitų, paskyrimo į šias pareigas pagal lojalumo principus ir jungčių, o ne kompetencijos prieinamumą, vertikalios korumpuoti jungtys ir nebaudžiamumo jausmas, atitinkamų veiksmų pavyzdžių prieinamumas? Deja, daug daugiau dėmesio po to, kai Sergejus Nazarov mirtis nebuvo tais klausimais, dėl kurių socialiniai mokslininkai ir žmogaus teisių aktyvistai tvirtino (Kazanės žmogaus teisių centras ir asociacija "Agora"), ir konkrečių policijos pareigūnų, tiesiogiai atsakingų už sulaikytąjį mirties bausmė.

Vienas iš šios situacijos linijų: Vidaus reikalų ministras Tatarstano Asgat Jeep po jo išėjimo į pensiją 2012 m balandį jis buvo paskirtas pirmuoju Ministro Pirmininko pavaduotojas Tatarstano Respublikos, o vėliau galvą Tatarstano prezidentas aparatai Vidaus reikalų ministras Rusijos Rašidas Nurgalijevas 2012 gegužės dirbo sekretoriaus pavaduotojas Rusijos Saugumo Taryba.

Sociologai pabrėžia, kad žmonių veiksmus daug labiau lemia socialiniai veiksniai – bendri elgesio modeliai, vaidmenų lūkesčiai, orientavimasis į etalonines grupes, valdžios subordinavimas ir tt, o ne asmeninės savybės. Tačiau tai nereiškia, kad konkretūs dalyviai – pareigūnai, policininkai, karininkai, teisėjai, paprasti piliečiai – nėra atsakingi už savo veiksmus ar jų nebuvimą. Visada yra pasirinkimas, ką daryti, o dominuojantys elgesio modeliai yra sukurti būtent dėl ​​daugybės tokių pasirinkimų. Tai dar viena svarbi sociologinė pozicija: socialinė tikrovė nėra kažkas sunki ir iš anksto pateikta, ją nuolat rengia patys žmonės. Mes patys kurdami pasaulį, kuriame mes gyvename, ir galėdami jį pakeisti.

Kalbant apie santykius su valdžios institucijomis, jie visada formuojasi sociologijoje. Socialiniai mokslai turi didelį kritinį potencialą; sociologiniai metodai leidžia nustatyti laisvių trūkumą, išnaudojimą, diskriminaciją, slopinimą ir atskirtį nuo visų grupių, išgirsti jų balsus, taip pat valdžios struktūrų neefektyvumą ir korupciją.Pavyzdžiui, prieš metus Vilties Tolokonnikova Mordovijos kolonija laiške buvo paskelbtas knyga mano Sankt Peterburgo kolegomis "Prieš ir po kalėjimo. Moterų istorija", aiškiai matomas dėl gyvenimo istorijų "pažeminimą, kartu su demoralizacija ir de-socializacija moterų ir moterų" skaičių į "pataisos" kolonijos. Todėl, totalitarinių ir autoritarinių režimų, nepriklausomi sociologai paprastai slopinamas, valdžios institucijos bando imtis kontroliuoti sociologinio paslauga.

Tai yra tai, ką šiuo metu vyksta Rusijoje. Autoritetingi sociologiniai centrai, ypač centras Nepriklausomos socialinių tyrimų Sankt Peterburge ir socialinės politikos ir lyčių studijų centras Saratov, pareiškė "užsienio agentų" (2014 m TSSPGI nustojo egzistuoti kaip juridinis asmuo). Įgyvendinimas nepriklausomų projektų yra sudėtinga dėl to, kad Rusijos tarptautinių fondų išvykimo. Mokytojai sociologija kritinė padėtis valdžios išstumti iš universitetų, kaip matyti iš neseniai istorijos Nenuolatinio atnaujinti sutartį su trimis nariais generalinio departamento ir etninės sociologija Kazanės federalinis universitetas.

Dėl to valdžios institucijos dar labiau įstrigo realybės gaudyklėje, kurią sukūrė kontroliuojamos žiniasklaidos priemonės ir "ekspertai". Istorija rodo, kad tokio atotrūkio tarp valdžios institucijų tikrovės ir piliečių tikrovės pasekmės yra labai rimtos.


[1] "Geriausia valanda ar gėda Rusijos rinkimų sociologija?". Dienoraštis A. N. Aleksejevas.
[2] A. N. Aleksejevas "Ar turėtumėte pasitikėti nuomonių apklausų rezultatais?"
[3] D. M. Рогозин "Kaip teisinga yra telefono apklausa apie Krymą: a posteriori analizė matavimo klaidų". DOI: 10.14515 / monitoringas 2014.1.01.


Like this post? Please share to your friends:
Parašykite komentarą

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: